Zamek Książ - trzeci największy zamek w Polsce!

Zamek Książ

Zamek Książ w Wałbrzychu to miejsce wyjątkowe i to z wielu powodów, my spędziliśmy w nim i jego okolicy pół dnia i nadal jest niedosyt 🙂 Choć nie tylko z powodu braku czasu, ale i pogody, bo ulewa przeszkodziła nam w cudnym spacerze w Książańskim Parku Krajobrazowym, gdzie przełomem Pełcznicy chcieliśmy dotrzeć do ruin zamku Stary Książ. Nic to, mamy świetny powód, żeby tu znów wrócić, już po raz kolejny 🙂

Bo właśnie zamek Książ to takie miejsce, które odwiedzać można wiele razy, do którego chce się wracać 🙂 Jak księżna Daisy ukochała sobie zamek Książ, również za sprawą jego cudnego położenia, wśród pięknej przyrody, tak i mnie to miejsce magnetyzuje. Pisać o historii tego miejsca pisać wiele nie będę, dość powiedzieć, że początek tego piastowskiego zamku miał miejsce już w 1288 roku, kiedy książę świdnicko-jaworski Bolko I Surowy rozpoczął budowę warowni. Potem losy zamku były zmienne, nie tylko co do właścicieli, ale nawet państw. Aż właścicielami stali się Hochbergowie, którzy władali zamkiem przez 400 lat!

Zamek Książ

Rozbudowali i odremontowali oni zamek, który w tym czasie stał się bryłą łączącą różne style, bo takie było zamiłowanie Hochbergów, uwielbiali mieszankę stylów, co widać nie tylko w samej budowli, ale i w wystroju wnętrza. Największe znaczenie dla zamku Książ mieli Hans Heinrich XV ze swą piękną i sławną żoną Daisy - ostatni arystokratyczni właściciele zamku. Byli zarazem właścicielami zamku w Pszczynie, ale to Książ Daisy pokochała dużo bardziej i tutaj chciała rezydować. Aranżowała wnętrza oraz cudne ogrody z tarasami. Do dziś można je podziwiać i zauważyć, jak zmyślnie łączą porządek francuskich ogrodów i chaos angielskiego parku 🙂

Ulubione miejsca Daisy w zamku to Biały Salon udostępniony dla turystów i jej gabinet, który jest wyłączony z trasy zwiedzania, ale nam przewodnik uchylił rąbka tajemnicy 🙂 Nie dziwię się wcale, że to ulubiony zakątek księżnej, w którym lubiła malować czy pisać pamiętniki. Zobaczyliśmy też świeżo wyremontowaną salę kinową. Przeszliśmy wieloma salami w zamku, ogromne wrażenie zrobiła na nas oczywiście wielka i wspaniała Sala Maksymiliana, na wzór której później wykonano słynną Salę Lustrzaną w Zamku w Pszczynie, efektowna są też Sala Złota czy Salon Chiński. Po wnętrzach zamkowych przeszliśmy jeszcze oczywiście tarasami, nie wyobrażam sobie inaczej, wszak to śliczne miejsce, ładna zieleń, barwy kwiatów i ciekawa bryła zamku, która z tej perspektywy prezentuje się zupełnie inaczej 🙂

Zamek Książ Sala Maksymiliana

Podziemia zamku Książ

I tak tarasami doszliśmy do podziemnej trasy turystycznej - nowinki na zamku! Tutaj dostępny jest tunel wydrążony na głębokości 50 metrów pod zamkiem, a trasa ma około 0,5 km długości. Trasa miejscami prowadzi przez betonowy tunel, gdzie indziej znów korytarz wydrążony jest w surowej skale. Na boki odchodzą boczne komory bunkra. Trasa turystyczna wiedzie wzdłuż tarasów, w kierunku zamku, tunele odkryto podczas poszukiwań podziemnego dworca kolejowego i słynnego złotego pociągu 😉

Niestety historia tych korytarzy wcale nie jest zabawna ani przyjemna. Powstały one dla Hitlera, w czasie II wojny światowej. Podczas zwiedzania można tu usłyszeć tragiczne historie więźniów, którzy własnymi rękami kuli korytarze, w strasznych warunkach. Podziemia powstały w 1944 roku, wcześniej wysiedlono stąd mieszkańców, w tym księżną Daisy. Hitlerowcy planowali tu zbudować podziemny schron przeciwlotniczy i kwaterę Hitlera. Wykorzystano do tej pracy więźniów Obozu Gros-Rosen, którzy pracowali tu przez całą dobę w nieludzkich warunkach. Na szczęście prac nigdy nie dokończono, a jeszcze przed wkroczeniem Armii Czerwonej tunele wysadzano i maskowano.

Zamek Książ Salon Biały
Zamek Książ - sala kinowa

Gościnna "Maria"

Kiedy wyszliśmy z podziemi, czarne chmury zawisły nad zamkiem, jakby nad tą ciemną stroną historii tego miejsca. My natomiast zmieniliśmy nastrój i oddaliśmy się przyjemności, jaką jest jedzenie. Po drodze na parking jeszcze odwiedziliśmy wspaniały punkt widokowy na zamek i unikatowe Mauzoleum Hochbergów, a potem już pyszny obiad zaserwowała nam Restauracja Maria w wałbrzyskim Hotelu o tej samej nazwie. Z Łukaszem zachowaliśmy się bardzo po śląsku, on wziął golonko, ja żeberka z plackami 🙂 Pyszne byli 😉!

Dalsze plany niezrealizowane w pełni

No i z pełnymi brzuchami ruszyliśmy znów w teren, planów było kilka, wszystkie chętnie byśmy zrealizowali, bo i Palmiarnia czekała, i Borowa z wieżą widokową na szczycie i przełom Pełcznicy z ruinami zamku Stary Książ. Borowa odpadła już na początku, bo chłopaki dalej mieli swoje bóle po rowerach, w Palmiarni mieliśmy już kiedyś przyjemność być, więc chociaż chętnie znów podziwiałabym piękne rośliny, bo mam do nich ostatnio wielką słabość, to jednak stanęło na Pełcznicy i Zamku Stary Książ, bo znamy go tylko z Internetu.

Podziemna Trasa Turystyczna

No i niestety tak zostało, bo po kilkudziesięciu metrach krążąca gdzieś nad nami od kilku godzin burza dotarła nad nasze głowy i lunął deszcz z nieba. Nie było większego sensu chodzić w tej ulewie po mokrych i śliskich skałkach, toteż zawróciliśmy, szkoda, choć dzień już był pochylony, więc udać się na spoczynek to wcale nie był zły pomysł, a czekał Wrocław znów, gdzie już pożegnaliśmy się z naszym kilkudniowym przewodnikiem po Dolnym Śląsku i kierowcą - Arkiem Cencorą - pozdrawiamy serdecznie 🙂

Zamek Książ zejście do podziemi
Restauracja w Hotelu Maria
2020-06-26

20 lipiec 2020 08:24

[cytuj autor='Habik'] o kurcze 40 zł bilet? To trochę pojechali bo w Łańcucie tańszy. [/cytuj]

No zwiedzanie w Polsce nie jest tanie ostatnio, kiedyś muzea kosztowały parę zociszy i do tego parkingi darmowe, teraz bilety w róznych obiektach kosztują sporo więcej, a do tego, parkowanie często to dodatkowy koszt. Prawdą jest natomiast, że oferta jest tez ostatnio znacznie ciekawsza i obiekty o wiele bardziej zadbane, więc coś za coś 🙂

W przypadku zamku Książ najlepiej sprawdza się ten bilet combo - za 63 zł masz nie tylko zamek i Palmiarnię, ale też Starą Kopalnię i Muzeum Porcelany, bardzo fajne obiekty i zwiedzania na cały dzień 🙂

20 lipiec 2020 07:24

Ile kosztuje bilet w Łańcucie?

20 lipiec 2020 07:15
19 lipiec 2020 18:27

[cytuj autor='Maciej A'] Mój ulubiony zamek. Mieszkając dwa lata w Wałbrzychu często tam bywałem. Wystawy kamieni szlachetnych, kwiatów, koncerty i zawody hipiczne i zwyczajnie piękne okolice zawsze mnie przyciągały. Zaliczyłem Sylwestra w ruinach Starego Zamku i liczne obejścia wąwozem Pełcznicy i  po Książańskim Parku. Pięknie obfociliście, tak, że znów by się chętnie to zobaczyło. [/cytuj]

Dziękuję Wam wszystkim 🙂 Macieju, zazdraszca takiego zamieszkania, choćby tylko na trochę, jak bardzo lubię te okolice, chętnie tam wracamy jak mamy okazję i znów mamy chęć wrócić skończyć to co zaczęlismy 😉

14 lipiec 2020 10:31

Mój ulubiony zamek.

13 lipiec 2020 10:37

[cytuj autor='Joanna'] Chciałabym kiedyś zobaczyć ten zamek na żywo. [/cytuj]

Zapisać do listy życzeń i na pewno się spełni 🙂

13 lipiec 2020 09:52

Chciałabym kiedyś zobaczyć ten zamek na żywo.

13 lipiec 2020 08:18

[cytuj autor='MaciejW'] Co prawda to prawda, zamek przepiękny i ogrody również. Podczas wystawy kwiatów naprawdę jest mnóstwo ludzi i niesamowita ilość wystawców. Na zwiedzanie zamku Książ można spokojnie poświęcić calutki dzionek. Są przepiękne ogrody i niesamowity park. Uzupełnieniem zwiedzania może być palmiarnia i stadnina koni. To kolejne miejsce owiane tajemnica II wojny światowej. A ciekawostką jest to, że w podziemiach zainstalowane są  przyrządy pomiarowe Polskiego Instytutu Geofizyki. Wiec jakiekolwiek prace odkrywania tuneli są ścisłe ograniczone. Jeśli dobrze pamiętam trasa otwarta do zwiedzania została dopiero w 2015 roku. Ja osobiście polecam nocne zwiedzanie zamku. Dostarczy wszystkim niesamowitych wrażeń 🙂🙂 [/cytuj]

No też by mi się na pewno podobało 🙂 Może następnym razem 🙂

10 lipiec 2020 19:59

10 lipiec 2020 17:23

Zamek przepiękny,warty poświęcenia każdego czasu spędzonego w tym miejscu.