Odwiedziny u bocianów w Pentowie

, Joanna

Europejska Wieś Bociania w Pentowie koło Tykocina. Można tu przyjechać przez cały rok, ale naprawdę warto przyjechać między przylotem bocianów w marcu a odlotem w sierpniu, bo do bocianów przede wszystkim się przyjeżdża. Dalej to już co kto woli. Z bocianami zawsze jest ciekawie: gdy zasiedlają gniazda, gdy wysiadują pisklęta, gdy karmią młode, gdy młode uczą się latać i gdy zbierają się do odlotu. W tym roku zależało mi, żeby poobserwować młode bocianki między ich wykluciem się a wylotem z gniazd, a do tego najlepszy jest czerwiec.

W okolicach dworku Pentowo, malowniczo położonego nad starorzeczem Narwi, jest mnóstwo bocianich gniazd. Z samej tylko wieży widokowej, zbudowanej na środku podwórka, naliczyłam ich kilkanaście. Zdecydowana większość jest zasiedlona. W bocianiej rodzinie bywa od 2 do 5 dzieci, więc mieliśmy co oglądać. Większość piskląt była jeszcze pod opieką któregoś z rodziców. Tylko na jednym gnieździe zauważyłam rodzeństwo (czworo), które było już na tyle podrośnięte, że zostawało samo, a oboje rodzice uwijali się przy dostarczaniu posiłków.

Bocian biały (Ciconia ciconia), Joanna

Druga wieża widokowa usytuowana jest na narwiańskich łąkach i pozwala na obserwację bocianich żerowisk. W oddali widać też mury zamku w Tykocinie.

Oprócz bocianów, w Pentowie są piękne widoki, konie, plac zabaw i wielkie kudłate psisko przyjaźnie nastawione do turystów. Córce ze wszystkich bocianów najbardziej podobał się właśnie ten pies, bo dał się pogłaskać (a bociany jednak nie) 🙂 Z tablic informacyjnych można dużo dowiedzieć się o bocianach i ich zwyczajach. Miejsce na piknik też się znajdzie bez problemu – na zadaszonej ławce albo na zielonej trawce. Wszystkie te atrakcje dostępne są w cenie biletu 5 zł od osoby.

przy trasie Tykocin - Kiermusy, Joanna

Na koniec podjechaliśmy jeszcze na chwilę do żubrów w Kiermusach, bo to bardzo blisko i warto zajrzeć przy okazji.

ciekawostki przy drodze dojazdowej, Joanna
wyjadanie resztek z dzioba, Joanna
leci następna porcja, Joanna
smacznego, Joanna
co cztery dzioby to nie jeden, Joanna
konie w Pentowie, Joanna
Kiermusy, Joanna
żubry w Kiermusach, Joanna

20 czerwiec 2020 10:27

Mieszkałem w pensjonacie "Pod bocianim gniazdem w Polańczyku" i ptaki faktycznie tam na gnieździe były :-)

16 czerwiec 2020 09:49

Super wyprawa. Ja przebyłem ostatnio nad morzem szlak rowerowy "bociani" ale jakos 0 bociana 🙂

16 czerwiec 2020 09:06

[cytuj autor='Joanna'] Kiedyś też miałam tę przyjemność, bo bociany mieszkały u babci na stodole. Teraz zostaje Pentowo albo gniazda spotykane przypadkowo podczas różnych wycieczek. [/cytuj]

A my mamy w gminie gniazdo, w tym roku wykluły się 3 bocianki i jest zainstalowana kamerka z podglądem na nie 🙂

16 czerwiec 2020 07:49

[cytuj autor='marian'] Bardzo ciekawa atrakcja.Ja mam przyjemność bociany obserwować na codzień,bo mieszkam na wsi i bociany u sąsiada zrobiły sobie gniazdo. [/cytuj]

16 czerwiec 2020 07:43

[cytuj autor='allie'] Żubry imponujące, bocianie rodziny przesympatyczne, ale zgadzam się z Waszą córką - TAKI pies to jest hit! 🙂 Wycieczka piękna przyrodniczo - żałuję, że nie znam tamtych okolic. [/cytuj]

Ja niby znam te okolice, a i tak ciągle odkrywam coś nowego. Czasem wystarczy przyjechać o innej porze roku, żeby było zupełnie inaczej.

16 czerwiec 2020 07:41

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Wspaniale, znamy tą atrakcję, nam też w Pentowie bardzo się podobało, tylko że nam już małe bocianki podrosły i małych nie widzielismy, bo bylismy w wakacje 🙂 W Kiermusach też byliśmy, tam spotkalismy prototyp naszej Negry, czarnego pieska, który towarzyszył nam jak tylko wyszliśmy z auta do momentu jak do niego z powrotem wsiedliśmy 🙂 [/cytuj]

My zwykle bywaliśmy albo na majówkę albo w wakacje, więc akurat ten etap rozwoju bocianków nas omijał i dlatego teraz tak uparłam się na wizytę w czerwcu.

15 czerwiec 2020 22:29

15 czerwiec 2020 19:30

Wycieczka piękna przyrodniczo - żałuję, że nie znam tamtych okolic.

15 czerwiec 2020 19:01

15 czerwiec 2020 17:53

super ciekawe miejsce,nie wiedziałem o nim.