Z dawnych wspomnień: Kujawy 2015 (Kruszwica)

, Joanna

W zimowe wieczory, przy brzydkiej pogodzie, albo gdy zarazki nie wypuszczają z domu, planujemy nowe wyprawy lub wspominamy poprzednie wyjazdy i oglądamy zdjęcia. Postanowiłam trochę uporządkować te wspomnienia i uzupełnić czas „sprzed Polskich Szlaków” przynajmniej o główne urlopowe wyjazdy w skrócie.

Na początek wyjaśnienie: Kujawy w tytule wycieczki pojawiły się ze względu na miejsce noclegu, ale trzeba je rozumieć baaardzo szeroko, bo zaczepiliśmy też o Pałuki i kawałek Wielkopolski. Poznawaliśmy Szlak Piastowski i inne ciekawe miejsca.

Kruszwica, kolegiata, Joanna

Zatrzymaliśmy się około 3 km od Kruszwicy, w miejscu, które oprócz noclegów oferowało jazdę konną. Chętnie korzystaliśmy z tej możliwości (tylko ja i syn) zwłaszcza w weekendy i dlatego wyszło więcej dni wolnych od intensywnego zwiedzania. Codziennym rytuałem było oglądanie żurawi, które rano leciały na żerowisko, a wieczorem wracały na nocleg. O godzinie 7. rano i 7. wieczorem prawie można było ustawiać zegarki według żurawi.

Sięgnęliśmy do początków Polski w Biskupinie, w Kruszwicy, w Gnieźnie i na Ostrowie Lednickim. Mogliśmy prawie namacalnie odczuć tysiącletnią historię czytając hasła „Stąd nasz ród” albo „Korzenie są tutaj”.

Tężnie widzieliśmy dwa razy. W Ciechocinku są większe, starsze i bardziej znane, ale w Inowrocławiu było równie przyjemnie i zdrowo, a przynajmniej bezpłatnie.

Toruń. Zobaczyliśmy to, co jest wizytówką miasta: krzywą wieżę, ratusz, pomnik Kopernika, Dwór Artusa, katedrę Św. Janów Chrzciciela i Ewangelisty, bulwary nad Wisłą. W Planetarium obejrzeliśmy seans „Osiem planet” oraz wystawy Geodium i Orbitarium, gdzie mogliśmy między innymi sterować sondą kosmiczną Cassini. Jednak najbardziej z całego Torunia zapadło w pamięć Żywe Muzeum Piernika. Pod okiem Mistrza Piernikarskiego i Wiedźmy Korzennej upiekliśmy własne pamiątkowe pierniki, a później mogliśmy spróbować swoich sił w dekorowaniu pierników. W muzealnym sklepiku, oprócz najróżniejszych pierników ręcznie robionych i ręcznie zdobionych, podobały mi się koszulki z napisem Stary piernik to też niezłe ciacho🙂

Kruszwica, kolegiata, Joanna
Kruszwica, Joanna
Kruszwica, Mysia Wieża, Joanna

Ponadto pływaliśmy statkiem po jeziorze Gopło, jeździliśmy kolejką wąskotorową na trasie Żnin-Wenecja-Biskupin-Gąsawa. Pojechaliśmy do sanktuarium w Licheniu Starym i do kalwarii w Pakości. W Strzelnie trafiliśmy na wyjątkowego przewodnika. Opowiedział nam sporo ciekawych rzeczy i pokazał więcej niż musiał, choć kupiliśmy bilety na zwiedzanie indywidualne, a nie z przewodnikiem. Wracając do domu zwiedziliśmy zamek w Golubiu Dobrzyniu.

To już ostatni wpis z tej serii, bo od 2016 roku (Suwalszczyzna) wyjazdy opisywałam na bieżąco. Więcej takich starych staroci nie będzie.

Kruszwica, statek Rusałka, Joanna
Toruń, ratusz, Joanna
2015-08-15

24 luty 2020 17:36

Seria wycieczek ale naprawdę miejsca godne zwiedzenia.Wiele z nich są mi znane ale nie wszystkie.Miłe wspomnienia masz.

14 luty 2020 15:43

Wow, zaliczyliście prawdziwy maraton krajoznawczy! Super. Miejsca mi znane dobrze (Toruń) i zupełnie nieznane (Kruszwica, Dziekanowice), a wszystkie warte zobaczenia. Polska jest tak ciekawa turystycznie, że nie wiadomo jak podzielić swój czas, by wykorzystać to bogactwo urodzaju 🙂

12 luty 2020 14:16

Fajne wspomnienia 🙂

Jeśli chodzi o mnie, to - może się narażę komuś z Ciechocinka - mnie też bardziej podobają się tężnie w Inowrocławiu, są jakieś takie 'przytulniejsze'. Co do Muzeum Żywego Piernika, to też miałem okazję tam być dopiero w ubiegłym roku, r rodzinką, więc mam na świeżo - bardzo fajna atrakcja. Pani nam nawrzucała od 'huncwotów' hehe 🙂

12 luty 2020 11:35

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Znów sporo tych miejsc wspominkowych, super 🙂 Fajnie na koniku pomykasz 🙂 Wiele z nich widzieliśmy, jedynie Puck i Inowrocław czeka oraz najbardziej dla mnie oczekiwany z tego zestawienia zamek Gołub Dobrzyń 🙂 Tylko z Polskich Szlaków znam ten zamek, ale mam na niego od dawna smaka 😉 [/cytuj]

Warto zobaczyć zamek w Golubiu Dobrzyniu. Myślę też, że fajnie byłoby trafić tam na turniej rycerski, bo to chyba pierwszy zamek, który w czasach współczesnych zaczął organizować takie turnieje.

12 luty 2020 08:19

12 luty 2020 06:25

Kolejne fajne "starocie" (chociaż wcale nie takie znowu stare przecież).

Akurat w te rejony nas jeszcze nie wywiało, jedynie Toruń zaliczony kilka razy.

Przy tych pogodach wspominki jak najbardziej wskazane...