Z Łysiny na Łamaną Skałę, przełęcz Kocierską, Ściezków Groń do Łysiny

, Marek Weber
Szlaki: zielony, czerwony, zielony - czas przejścia ok. 8 godz. Szlak zaczynamy we wsi Łysina, gdzie zostawiliśmy nasz środek lokomocji i idziemy w górę kamienną drogą w kierunku grzbietu. W miejscu o nazwie Czoło szlak skręca w lewo i przechodzi koło Zamczysk. Zamczyskami miejscowa ludność nazywa od dawna grupę wspaniałych, litych bloków piaskowca na grzbiecie Ścieszków Gronia. Wysokość ich dochodzi do 8 m, i ciągną się one na kształt murów zamkowych. U stóp tej piaskowej ściany znajdują się liczne i głębokie rozpadliny, przypominające pieczary. Legenda mówi o piekarzu, który miał tu wypiekać chleb. Droga biegnie znakami zielonymi wzdłuż grzbietu, na przemian to wznosząc się, to opadając i dlatego łatwo jest przeoczyć ścieżkę do Jaskini Komonieckiego, odbijającą przed polaną i osiedlem Groń. Jaskinia znajduje się na południowym zboczu grzbietu. Dach jaskini tworzą grube, poziomo ułożone ławice gruboziarnistego piaskowca, na którym rosną dwa wielkie świerki. Spływa też tędy niewielki strumyczek, opadający efektownym wodospadzikiem o wys. 2,5m. Jaskinia sięga w głąb do 12m, a jej powierzchnię ocenia się na 180m2. Za polaną Patykówka szlak przecina grzbiet i po chwili skręca ostro w prawo na widokowej polanie Groń, na stokach Gibasów Wierchu. Stoi tu kilka drewnianych chałup i murowana kamienna kapliczka. Szlak biegnie pomiędzy domami i wspina się łagodnym podejściem na Gibasów Wierch (898 m). Zostawia szczyt z prawej strony i obniża się do skrzyżowania ze szlakiem niebieskim ze Ślemienia. Od tego miejsca oba szlaki prowadzą razem pod szczyt Łamanej Skały. Po lewej stronie grzbietu, nieco poniżej szlaku, bije silne źródło z dobrą wodą. Szlak zielony kończy się w miejscu, gdzie spotyka się ze szlakiem czerwonym. Idąc za nimi w lewo, dociera się wkrótce pod szczyt Madohory. Kierując się dalej czerwonym szlakiem przechodzimy przez Łamaną Skałę, a następnie do-chodzimy pod szczyt Potrójnej. Następnie schodząc że szczytu szlak prowadzi nas przez nie-wielkie wzniesienia lasem z prześwitami i wyrębami. Po około 2 godzinach dochodzimy do przełęczy Kocierskiej. Ze skrzyżowania szlaków koło ośrodka wypoczynkowego przy Przełęczy Kocierskiej zmie-niamy szlak na zielony, którego znaki kierują się w dół, do doliny Kocierki. Częściowo po asfaltowym Gościńcu Kocierskim sprowadzają do przystanku PKS Kocierz Górny. Z doliny kierują ścieżką, biegnącą stromo w górę, między kaplicą a murem cmentarza. Strome po¬dejście wychodzi na grzbiet Ścieszków Gronia, lecz już na wschód od szczytu i rozłożonych pod nim osiedli. Mijając kapliczkę na wzniesieniu dochodzimy do miejsca rozpoczęcia naszej wędrówki do wsi Łysina.
Z Łysiny na Łamaną Skałę, przełęcz Kocierską, Ściezków Groń do Łysiny, Marek Weber