Soszów Wielki

Na ulicy Jawornik, Marek Weber
Wycieczkę rozpoczynamy z parkingu w okolicy dworca PKP lub PKS w Wiśle Uzdrowisko. Zaczynamy iść niebieskim szlakiem, wiodącym na Soszów Wielki, początkowo idziemy wśród zabudowań gdzie mijamy zabytkowy pałac Habsburgów (obecnie znajduje się siedziba PTTK). Następnie szlak prowadzi nas wzdłuż Wisły. Po kilkunastu minutach dochodzimy do mostu, a następnie skręcamy w lewo kierując się ulicą Jawornik w kierunku Hotelu Stok, który mijamy po prawej stronie. Dochodzimy do przystanku PKS Jawornik – Hotel Stok, gdzie rozpoczyna się szlak czarny, który prowadzi nas na przełęcz Beskidek. Początkowo szlak biegnie wspólnie ze szlakiem niebieskim i po kilkuset metrach szlaki się rozdzielają, trasa biegnie teraz łagodnie, a gdy kończy się asfalt zaczyna się strome podejście przez las. Po wyjściu z lasu proponuję zrobić sobie kilkuminutowy postój dla podziwiania widoków okolic Jawornika i cieszyć się pięknem górskiego i wiejskiego krajobrazu. Dalsza droga biegnie pod górkę wzdłuż pastwiska, aby po kilku minutach wejść ponownie do lasu, czeka nas tam ostatni stromy odcinek przed przełęczą Beskidek, która położona jest na wysokości 684 m n.p.m. W tym miejscu kończy się szlak czerwony, prowadzi tędy Główny Szlak Beskidzki im. K. Sosnowskiego (szlak czerwony), idąc dalej na północ można dojść do Wielkiej Czantorii a dalej do Ustronia, natomiast podążając na południe dojdziemy na Szoszów Mały, Soszów Wielki, a dalej na Stożek Wielki. Tutaj też stoi budka straży granicznej, gdzie znajdował się punkt kontroli małego ruchu turystycznego. Dalej podążamy czerwonym szlakiem na południe, gdzie jest nietrudne podejście na Soszów Mały, który znajduje się na wysokości 762m n.p.m. droga prowadzi nas przez las grzbietem górskim do schroniska PTTK położonego pod Soszowem Wielkim. Na szczyt Soszów Wielki prowadzi czerwony szlak, wiodący stromą drogą obok zagrody klimatycznej Lepiarzówka, w której mieści się hotel regionalna karczma i zadaszony gril. Ze szczytu Soszów Wielki, który ma 886 m n.p.m. możemy podziwiać malowniczy krajobraz – widać pobliskie szczyty m.in. Wielką Czantorię, Równicę, Orłową, Skrzyczne, Cieślar, Stożek Wielki. Ze schroniska pod Soszowem Wielkim rozpoczyna się niebieski szlak, który poprowadzi nas do stacji PKP Wisła-Uzdrowisko, początkowo podążając kamienistą i stromą drogą przez las, przecinamy trasę narciarską w budowie. Następnie wychodzimy na otwartą przestrzeń. Droga wiedzie nas wśród malowniczych pól i łąk, gdzie mamy możliwość podziwiania krajobrazu. Górskie widoki będą nam towarzyszyć do miejsca gdzie szlak niebieski spotka się ze szlakiem czarnym, do stacji Wisła-Uzdrowisko powracamy niebieskim szlakiem, tym samym którym szliśmy wcześniej