W Międzylesiu i Rudawie

, mokunka

Kotlina Kłodzka, tak często odwiedzana przez krajtroterów ma swój niepowtarzalny urok. Tkwi on zapewne w tym , iż jest to obszar dość zróżnicowany. Kurorty, szlaki turystyczne, ciekawe formy skalne a także torfowisko ( pod Zieleńcem) . Zamki, pałace , niektóre w pełnej krasie inne zaniedbane. Nie brakuje zbiorników wodnych. Każdy niewątpliwie znajdzie tam coś dla siebie interesującego.

Ta wycieczka to wspomnienia sprzed roku .

ratusz, mokunka

Jesiennie byliśmy w Zieleńcu. Raz słonecznie innym razem szaro. I generalnie puściuteńko. Zieleniec do czasu rozpoczęcia sezonu narciarskiego jest prawie wymarły. Toteż uskutecznialiśmy wycieczki po okolicy. Dziś opowiem o niewielkim Międzylesiu i jeszcze sporo mniejszej, choć pełnej uroku Rudawie.

Międzylesie odwiedziliśmy po kilku latach. Niestety byliśmy nieco rozczarowani, bo czas tam praktycznie się zatrzymał. I to zdecydowanie nie w tym pozytywnym znaczeniu , bo ślady historii można tam spotkać praktycznie wszędzie . Samo miasteczko , jak i zamek nie specjalnie zachęcająco wyglądają.

kolumna maryjna, mokunka

Porównując np. niewielki Radków czy Bystrzyce Kłodzką , też w Kotlinie Kłodzkiej to Międzylesie wypada bardzo, bardzo blado. Dosłownie i w przenośni. Wspomniane miasteczka wykorzystują swą szansę na silne zaistnienie na turystycznej mapie regionu. Na przyciągnięcie odwiedzających.

Międzylesie, które prawa miejskie otrzymało już w XIII wieku wydaje się nijakie. Senne, szare, zaniedbane.  Wokół krajobrazy Gór Bystrzyckich i Gór Orlickich. Zabytki. Potencjał turystyczny ogromy , ale.... Szkoda bo już samo to, że znajduje się ono na Szlaku Marianny Orańskiej, warto by wykorzystać w promocji Międzylesia.

mamka Miejskiej Trasy Turystycznej, mokunka
podłużny rynek ta i 2 kolejne foty, mokunka

Samo miasteczko malowniczo położone nad Nysą Kłodzką ma sporo zabytków . Dawne XVIII wieczne domy tkaczy, zabytkowa zabudowa rynku, kolumna maryjna, zajazd sukiennice, budynek ratusza, fontanna.

Najciekawszy jest rzecz jasna zamek średniowieczno-renesansowy (jak głosi info) , z dobudowanym doń barokowym pałacem. Zamek można zwiedzać , na co pokusiliśmy się . W sumie, biorąc pod uwagę rozmiary budowli,  niewiele jest obecnie do obejrzenia. Choć trzeba przyznać remont trwa ! Coś się zmienia. Pewnie kiedyś będzie pięknie.Jednak  do pełnej rewitalizacji zamku trzeba  zapewne sporo czasu i funduszy.

, mokunka

W miasteczku istnieje na wzór Bystrzycy Kłodzkiej i Złotego Stoku , Miejska Trasa Turystyczna – wato przespacerować się takową , aby nic z zabytków nam nie umknęło.

Jedyną zmianą, którą zaobserwowaliśmy w Międzylesiu, to pomnik wilka. Znajdujący się na rynku. Wilk, polegujący na cokole jest naturalnej wielkości, skala 1:1 . Groźnie takowy nie wygląda .Warto wiedzieć , że wilk jest również w herbie miasteczka.

W następnym dniu wybraliśmy się z Zieleńca do niewielkiej, urokliwej miejscowości o nazwie Rudawa. Jest to wieś letniskowa. Pięknie położona. Wokół pola, lasy, wzniesienia oraz zespół stawów. Jest też niewielka stadnina koni przy charakterystycznym, drewnianym pensjonacie o nazwie Orlica.

W tym dniu promienie jesiennego słonka dodawały uroku pięknym krajobrazom. Zachęcały do spacerowania w pięknych okolicznościach przyrody.

pomnik wilka, mokunka

Wracając z Rudawki, wstąpiliśmy na niegdysiejsze przejście graniczne polsko-czeskie. Dawny, niewielki budynek strażnicy zamknięty. Wokół sporo tablic informacyjnych, drogowskazy oraz czeskie oznaczenia szlaków turystycznych w Orlickich Horach (Górach), które częściowo znajdują się już poza granią Polski.

Ot takie krajtroterskie wspomnienia z bardziej niszowych miejsc Kotliny Kłodzkiej , które też warto odwiedzić .

domy tkaczy ta i 2 kolejne foty, mokunka

piękne krajobrazy w Rudawie ta i 22 kolejne foty, mokunka
2016-10-22

14 listopad 2017 10:14

[cytuj autor='Marcin_Henioo']Widzę, że nie tylko ja mam zaległości ;-)Co do Twojej wycieczki, to nie byliśmy w tych miejscach, mimo, że w Kotlinie Kłodzkiej byliśmy. No cóż, trzeba będzie jeszcze kieeeedyś tam pojechać, ten zamek wygląda nawet zachęcająco.[/cytuj]

Ojjj, te zaległości ! U mnie sporo takowych, nie tylko z ubiegłego roku. A zamek Marcinie_Heniu zmienia się i pewnie kiedyś będzie kolejn aperełką Kotliny Kłodzkiej. Narazie podczas zwiedzania tylko dwie sale były wyremontowane.   Reszta czeka na swoją kolej.

14 listopad 2017 10:11

[cytuj autor='marian']Kolejne ciekawe miejsca pokazujesz nam na Dolnym Śląsku.Jechałem przez Międzylesie ale jak zwykle brak czasu nie pozwolił mi na poznanie tej miejscowości.[/cytuj]

Tak to już jest Marianie na naszych krajtroterskich trasach, iż chciałoby się zobaczyć więcej niż jest to możliwe. Będziesz niewątpliwie jeszcze nie raz w Kotlinie Kłodzkiej i wtedy będzie okazja i do Międzylesia zawitać. Lubię wracać w okolice , które już odwiedziłam, wtedy zauważam, że jeszcze sporo do obejrzenia tam....

Znając Twoje krajtroterskie zapędy, pewnie niebawem i tam pojedziesz!

14 listopad 2017 10:04

[cytuj autor='Maciej A']Z Międzylesia startowałem kiedyś na Śnieżnik, ale ni w ząb nic nie pamiętam z tego miasteczka,od tego czasu minęły 24 lata, warto by odświeżyć wspomnienia i kiedyś znów się wybrać   Edytowano: 2017-11-13 22:16:35[/cytuj]

Faktycznie dosć dawno odwiedziłeś Międzylesie. Za to byłeś na Śnieżkiku Macieju, a ja nie......

14 listopad 2017 10:03

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']To troche prawda, że tak ciekawie zapowiadające się miasteczko w gruncie rzeczy wcale nie powala. Spacerzyliśmy kilka lat temu po Międzylesiu, nawet do wnętrz zamku zajrzeliśmy przypadkiem, ale takie to wszystko rzeczywiście senne i przydałoby się trochę werwy, zaskoczył mnie natomiast z Twojej wycieczki wilczek, to ciekawe i na naszej wycieczce albo go jeszcze nie było albo nie zauważyliśmy.[/cytuj]

Wilczek Aniu to prawie nówka , z 2014 roku .Pisałam o tym w atrakcjach https://www.polskieszlaki.pl/pomnik-wilka-w-miedzylesiu.htm

Pewnie byliście wcześniej bo pomnik wilka tuż na rynku, niedaleko zamku. Inna rzecz, ze Międzylesie tak niewielkie, iż wszystko jest blisko 😉 Natomiast polecam piękną Rudawę , z malowniczymi stawami i  niewielką stadninką .Pamiętam,że Twoje córki bardzo lubią konie.

14 listopad 2017 09:59

[cytuj autor='Joanna']Ciekawe miejsce. A może zanim zdążę tam dojechać to jeszcze trochę wypięknieje?[/cytuj]racja Joanno 🙂 może trochę wypięknieje, bo potencjał ogromy, położenie super . To ...nie śpiesz się z tym zwiedzaniem 😉

14 listopad 2017 08:52

13 listopad 2017 22:04

Edytowano: 2017-11-13 22:16:35

13 listopad 2017 19:49

13 listopad 2017 13:00

Ciekawe miejsce. A może zanim zdążę tam dojechać to jeszcze trochę wypięknieje?

12 listopad 2017 10:37

Widzę, że nie tylko ja mam zaległości ;-)

12 listopad 2017 09:58

[cytuj autor='mokunka'] Tak, przed każdym krajtroterem jeszcze sporo miejsc do odwiedzenia Danusiu 🙂. Choć wydawało mi się,że Ty w Międzylesiu już byłaś.... [/cytuj]

Ano, niestety,nie byłam:-) Za krótko byliśmy w tych stronach ,by wszystko odwiedzić:-)

11 listopad 2017 22:35

[cytuj autor='Danusia']Dla mnie piękne miejsca,nieznane mi miejscowości. Wydawało mi się,że sporo widziałam,zwiedziłam,ale jak widać,wiele jeszcze wciąż przede mną:-) I to jest fajne w krajtroterzeniu...zawsze jest wiele ciekawych miejsc przed nami do odkrycia. Ty odkryłaś dla nas Międzylesie i Rudawę:-)Edytowano: 2017-11-11 15:13:42[/cytuj]