Pałac Marianny Orańskiej i Kościół Pocysterski

, Sławko

Po wycieczce do Otmuchowa przyszła pora na Pałac Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim. Trasa prowadząca z jednego miasta do drugiego wynosiła 30 kilometrów. Ale zanim dotarliśmy do pałacu po drodze zatrzymaliśmy się aby sfotografować Kościół Pocysterski p.w. Wniebowzięcia NMP i św. Jakuba. Sytuacja przedstawiała się bardzo podobnie jak w Otmuchowie, ale z tą różnicą, że główne drzwi były otwarte, a w drugich drzwiach w formie kraty był otwór przez który mogłem spokojnie włożyć obiektyw aparatu i cyknąć tyle zdjęć ile się dało. Niestety musiałem zadowolić się tym otworem, ponieważ w środku pracowała grupa ludzi sprzątających kościół. Tak czy owak największa atrakcja dopiero przed nami, więc pośpieszyliśmy ku pałacowi. Szybko nabiliśmy bilety wstępu, a nasza wędróka po budowli rozpoczęła się o godzinie 14 razem z panią przewodnik, która bardzo ciekawie nam opowiadała całą historię pałacu oraz życie właścicielki. Historia zamku rozpoczęła się w 20 kwietnia 1838 roku, gdy Marianna postaniwiła przybyć do Kamieńca Ząbkowickiego, aby postawić tu swoją posiadłość. Na architekta został wybrany Karl Friedrich Schinkel znany z przebudowy pałacu Albrechta w Berlinie. Pierwszą wersję stanowiła budowla wybudowana w stylu neorenesansowym. Zaś druga wersja to neogotycka uwzględniająca podgórskie otoczenie terenu. Pierwsza wersja według Schinkla nie uwzględniała ukształtowania terenu. To właśnie druga wersja pałacu przypadła do gustu królewnie. W późniejszych czasach Marianna dowolnie zmieniała wyposarzenie swojej posiadłości w zależności od gustu. Jak to mówią: kto zabroni bogatemu? Potomkowie Marianny mieszkający w pałacu musieli uciekać przed armią czerwoną, dlatego musieli zabrać ze sobą większość  wyposażenia i dzieła sztuki. W obecnych czasach niestety część komnat jest już zniszczona, ale dzieki środkom europejskim zapowiedziany jest remont. W czasach świetności pałacu stało mnóstwo fontann przed głównym wejściem, ale niestety podczas naszego zwiedzania uruchomoina była tylko jedna, a według informacji pani przewodnik flora również była bogata. Rosły tam liczne rododendrony, ale niestety pora zimowa nie była zbyt łaskawa dla tych roślin. Za wyposażenie służą różne przedmioty, które można podziwiać w gablotach oraz podarunki osób prywatnych. Tak oto mamy za sobą pałac królewny Marianny, czyli dwie trzecie planu zostało zrealizowane.

2017-10-28

10 październik 2018 22:25

Ja w Kamieńcu Ząbkowickim byłem około 20 lat wstecz. Wtedy pałac próbował remontować profesor którejś z poznańskich uczelni. Nie udało mu się.

Obecnie prace powoli ale konsekwentnie  są realizowane.

09 listopad 2017 10:40

Cudne miejsce, fajnie że Ci się udało tu dotrzeć, my bylismy kilka miesięcy temu i polecam każdemu 🙂

08 listopad 2017 06:52

Fajna wycieczka,

miejsca niestety mi nieznane, może kiedyś się trafi

03 listopad 2017 20:36

Spodziewam się, że dojazd komunikacją miejską Anju może być trudny, albo tak jak podałaś, karkołomny. W tym miejscu muszę się przyznać, że wybrałem zły tag dla tej wycieczki, bo w rzeczywistości doszliśmy do bazyliki na piechotę.

02 listopad 2017 12:52

Podobnie jak Ty Sławku i Danusia, znam zarówno Wambierzyce jak i Ząbkowice Śląskie. Często bywam w okolicy, bardzo lubie ten region Polski. Szkoda, że pogoda nie sprzyjała. nie mniej jednak zobaczyłeś i pozwiedzałeś interesujae miejsca , na krajtroterskiej mapie 🙂

31 październik 2017 21:31

Niesamowity ten pałac, mam nadzieję, że będzie mi dane go zobaczyć. Bardzo fajna wycieczka 🙂

Edytowano: 2017-10-31 21:32:09

29 październik 2017 15:58

Do pałacu nie dotarłam choć bardzo chciałam, bardzo karkołomny dojazd komunikacją. Wambierzyce oczywiście warto zobaczyć. Ciekawa wyprawa.

29 październik 2017 14:46

Polecam, polecam. Zwłaszcza Pałac Marianny

29 październik 2017 13:42

Wspaniała wycieczka i wspaniałe miejsca. Miałam okazję w tym roku odwiedzić je osobiście.