Chorwacja-Słowenia-Bośnia i Hercegowina

NP Krka, marian

Chorwacja jest krajem bardzo pięknym.Napewno nie muszę do tego  przekonywać tych którzy tam chociaż raz byli.Same widoki z autokaru zapierały dech.Z jednej strony morze z licznymi wysepkami ,z drugiej strony piękne widoki na góry , serpetyny,urocze nadmorskie  miasteczka,wszystko to sprawia w zachwyt.Zwiedzanie rozpoczynamy od miasteczka Split.Największe miasto na terenie Dalmacji.Przewodnik lokalny z dużym poczuciem humoru oprowadza nas po starym mieście i pałacu  cesarza Dioklecjana z IV wieku.W czasie wolnym wchodzimy na wieże by zobaczyć te malownicze miasto z góry,spacerujemy po promenadzie przy ślicznym porcie.Z portu tego czeka nas trzy i pół godziny rejs na wyspe Korćula do Vela Luka gdzie mamy zakwaterowanie w hotelu Arkada. Tutaj mamy dwa dni wolnego na wypoczynek.W pierwszy dzień korzystaliśmy z kąpieli w morzu i basenie przy hotelu.,Hotel z licznymi palmami  był usytułowany w oddali od miejscowości co bardzo  mi sie podobało.Taki mały raj na ziemi.W południe poszliśmy z znajomymi na spacer brzegiem morza zwiedzić miasto Vela Luka.Urocze miasto.Na drugi dzień wolny zapisalismy sie na wycieczke fakultatywną czyli piknik na wyspie Proizd.Płyneliśmy  na wyspe statkiem na której zostaliśmy poczęstowani regionalnym napojem alkoholowym jakim jest rakija.Wyspa Proizd  to mała wyspa na której znajduje się tylko bar z miejscem na imprezy i z czteroma przepięknymi plażami.Tam przywitano nas poczęstunkiem.Grajek umilał nam pobyt spiewając nasze polskie piosenki.Pózniej mieliśmy trzy godzinny czas na kąpiele w krystalicznym morzu. Woda bardzo słona  sama unosiła nas na powierzchnię.Po kąpielach mieliśmy podany obiad z smacznymi rybkami i regionalnym winem.Impreza zakończyła się śpiewem i tańcami.Było bardzo wesoło.W czwarty dzień wycieczki jedziemy do Dubrownika.Musimy przejechać autokarem na drugą strone wyspy Korćula by tam promem przepłynąć do miejcowości Orebić,skąd piękną nadmorską trasą jedziemy do miasta z niepowtarzalnym klimatem jakim jest Dubrownik.Tutaj lokalny przewodnik oprowadza nas po starym mieście ,pieknie opowiada nam historie związana z tym miastem,zobaczyliśmy muzeum apteki ,klasztor Franciszkanów,mury obronne i liczne wąskie uliczki z straganami.Wolnym czasie jedni popłyneli statkiem żeby zobaczyć mury obronne od strony morza,drudzy poszli na spacer godzinny po murach a my z żoną  pojechaliśmy kolejką gondolową na wzgórze by zobaczyć miasto z wysokości w pełnej okazałości.Z Dubrownika pojechaliśmy do hotelu Luna  w Neum ,miejscowości na terenie Bośni i Hercegowiny.Kraj ten ma tylko około 20 kilometrów dostępu do morza.Mamy tutaj kolejny dzień wolny ale my zapisujemy się na wycieczkę fakultatywną do Moskaru i Medjugorie.Chcemy trochę poznać Bośnie i Hercegowinę.Moskar to miasto dwóch kultur(katolików i mułzumanów),zamieszkających przeciwległe brzegi rzeki.Połączeni historycznym mostem.Tam zobaczyliśmy  krótki film o  burzliwej histori tych regionów.Wyprawa do Medjugorie to ciekawe i duchowe przeżycie.Właśnie tutaj na wzgórzu w 1983 roku tutejszym dziecią objawiła się Matka Boska.Na wzgórze idzie się po ostrych kamieniach .W drodze powrotnej  do hotelu zatrzymujemy sie na degustacje regionalnych napojów i potraw.Następnego dnia zwiedzamy Trogir i NP Krka.Trogir to piękne nadmorskie  miasto.Przewodnik  oprowadza nas po starówce ,pokazuje nam katedre św Wawrzynca,ratusz,malowniczy port.My oczywiście wchodzimy  na wieże bo nie ma piękniejszego widoku na miasto jak  z wysokości.No i jedziemy do Narodowego Parku Krka.Cudowne miejsce.Niespotykane kaskady tworzą ogromne wodospady.Pod tym największym i najpiękniejszym była możliwość kąpieli z której chętnie skorzystalismy.Niesamowite przeżycie.W tym dniu jedziemy na nocleg do hotelu Alan w Starigradzie -Paklenica.Śliczne miejsce,z jednej strony morze ,z drugiej wysokie góry z kanionem.Właśnie w tych górach kręcono film Winnetou.Rankiem szybko  udajemy się pokąpać w morzu bo już o dziewiątej wyjeżdzamy do Pitwickich Jezior  gdzie również był kręcony film Winnetou.Pitwicke Jeziora to miejsce konkurujące z NP Krka ,które jest piękniejsze.Każdy ma swój klimat i trudno byłoby mi wybrać które piękniejsze.Tutaj pokonujemy trase po drewnianych ścieżkach a jeden odcinek płyniemy tramwajem wodnym po jednym z siedemnastu jezior.Wspaniałe błękitne jeziora ,tworzące tyle kaskadów,wodospadów .Cudo natury.Ostatni nocleg mamy w hotelu Omorika w następnej pięknej miejscowości Crikvenica..Nadszedł ostani dzień zwiedzania ale już na terenie Słoweni. Jedziemy do Jaskini  Postojnej i stolicy Słoweni Lublany.Widziałem już wiele jaskin ale ta mnie zauroczyła.Najpierw jechaliśmy dwu kilometrowy odcinek wagonikami.Widok niesamowity.Pózniej wyznaczoną trasę pokonywaliśmy pieszo.Czułem się jak w bajce.Żaden opis ani fotki nie odzwiercielają jej prawdziwego piękna.Tutaj również poznałem trochę histori bo właśnie w tej jaskini hitlerowcy magazynowali paliwo a wycofując się je podpalili.Ogień uczymywał sie prawdopodobnie tydzień czasu.Dzisiaj jeszcze widać na początku trasy osmolone formacje.Wycieczkę kończymy na zwiedzaniu Lublany-stolicy Słoweni.Piękne miasto z licznymi mostami.Uroczy rynek mieliśmy okazje zobaczyć również w wieczornej porze, w pełni oświetlonej.Bardzo mi się tam podobało.Sumując wycieczkę to mieliśmy wielkie szczęście,pogoda dopisała,wspaniała przewodnicka pani Asia, rewelacyjni kierowcy nie bojący sie tych licznych serpetyn, przesympatyczni uczestnicy z dobrym humorem, hotele bez zarzutów z smacznym jedzeniem i piciem,cudowne miejsca które zwiedzilismy i czego więcej trzeba by przeżyć rewelacyjną wycieczkę.Zobaczyliśmy i przeżyliśmy wiecej niż się spodziewaliśmy.

Jaskinia Postojnia, marian
J.Pitwickie, marian
J,Pitwickie, marian
Jeziora Pitwickie, marian
degustacja regionalna, marian
Moskar-Bośnia i Hercogowina, marian
2015-09-12

31 marzec 2017 19:33

Dokładnie na tej samej objazdówce byłam, tyle że trzy lata wcześniej i miałam wszystkie noclegi w hotelu w Neum z pięknym widokiem na morze🙂 Bardzo mile wspominam ten wyjazd.

01 październik 2015 16:07
Dziękujem wszystkim za miłe komentarze.Danusiu jeśli chodzi o trudach podrórzy to przy takich widokach się zapomina o zmęczeniu. Danusiu znad morza wiem że przy Twjej chęci poznawania Polski i Świata to i Bałkany uda Ci się zwiedzić.

Ostatnio edytowany: 2015-10-01 16:08

01 październik 2015 12:53

Wspaniała wyprawa dokładnie opisana. Bardzo bogaty program wycieczki, ale widzę, że trudy podróży znosiliście z uśmiechem:-)

Jeziora Plitwickie i Jaskinię Postojną znam, byłam tam wiele lat temu i też zachwytom nie było końca.

Świetny program bogaty w atrakcje. Nie zapomniana wyprawa bardzo ładnie obfocona i przedstawiona.

Pozdrawiam serdecznie :-)

01 październik 2015 06:39

Arcyciekawa wycieczka Marianie. Bałkany wciąż jeszcze przede mną. Twoja relacja podsyciła moje zainteresowanie tym regionem. Zobaczymy co życie przyniesie. Na razie...zazdraszczam  Tobie:-)

29 wrzesień 2015 19:15

Wiem Tadeuszu że w Twojej wycieczce był  też Dubrownik i Trogir.Po przyjeżdzie z wycieczki jeszcze raz przejrzałem Twoją wycieczke i szukałem miejsc mi już bliżej znanych.Pozdrawiam.

29 wrzesień 2015 18:56

Marianie ciekawe zdjęcia z Waszych wakacji. Znalazłem dwa miejsca w mojej Dubrownik lecz z dołu i Trogir. W planach na 2016r jakaś wycieczka po Bałkanach.

Pozdrawiam Tadek

29 wrzesień 2015 18:05

Fajnie spędzony urlop. Dzięki za zaproszenie

29 wrzesień 2015 13:32

Dziękuję Marianie za zaproszenie mnie tutaj na Twoją wycieczkę, cudowne wakacje mieliście 🙂 Bardzo piękne miejsca, w niektórych byłam w innych nie, ale wspomnień starczy Wam na wiele lat 🙂 Pozdrawiam